Spotify Campaign Kit to zestaw personalizowanych narzędzi marketingowych wykorzystywanych bezpośrednio na platformie streamingowej, służących zwiększaniu zasięgów Twojej muzyki i zwiększaniu grona regularnych słuchaczy. W jaki sposób możesz wykorzystać je w swojej działalności?
Spotify Campaign Kit – dedykowany marketing muzyczny
Choć tradycyjne narzędzia marketingowe – reklama outdoorowa czy reklamy w social mediach – mają szeroki zasięg, nie zostały stworzone z myślą o muzyce i niemożliwe jest pokazanie ich odbiorcom na platformie, z której korzystają do odtwarzania utworów. Reklamy tego typu są drogie i mają niską dokładność targetowania, nie da się także określić ich wpływu na liczbę odtworzeń utworów w serwisie streamingowym.
Wychodząc naprzeciw potrzebom artystów, Spotify sukcesywnie udostępnia im narzędzia marketingowe dostosowany do specyfiki platformy – prezentowanie muzyki redaktorom playlist, Discovery Mode, Marquee czy Showcase. Używanie ich pozwala na dotarcie z muzyką do szerokiego grona potencjalnie zainteresowanych słuchaczy, podtrzymywanie ich zaangażowania oraz precyzyjne mierzenie wyników działań marketingowych. Wymienione funkcjonalności zebrane są pod nazwą Campaign Kit.
Jakie narzędzia oferuje Spotify Campaign Kit?
- Prezentowanie muzyki redaktorom list odtwarzania (Playlist pitching) – pozwala na udostępnianie utworów przed publikacją redaktorom najpopularniejszych playlist, takich jak Rap Caviar, Today’s Top Hits czy Fresh Finds, do rozpatrzenia na umieszczenie na liście. Funkcjonalność jest bezpłatna i dostępna dla wszystkich artystów.
- Discovery Mode – pozwala zwiększyć zasięg utworów na spersonalizowanych listach odtwarzania bez żadnych kosztów początkowych. Wybierz utwory, które są dla Ciebie priorytetem – narzędzie pomoże Ci dotrzeć z nimi do słuchaczy, którzy je pokochają.
- Marquee – angażuje uwagę słuchaczy poprzez pełnoekranową rekomendację nowo wydanego utworu, wyświetlaną zaraz po otwarciu aplikacji. Gdy słuchacz kliknie na Marquee, może zapisać rekomendację lub przejść bezpośrednio do odsłuchu nowego wydawnictwa.
- Showcase – najnowsze narzędzie marketingowe Spotify pomaga promować muzykę wśród potencjalnych słuchaczy za pomocą mobilnego baneru, umieszczonego u góry strony głównej serwisu. Możesz wyróżnić zarówno nowe wydawnictwa, jak i muzykę ze swojego katalogu na dowolną okazję – na przykład jeśli Twoja piosenka staje się viralem, promujesz trasę koncertową lub zbliża się rocznica wydania albumu.
Zastosowanie Campaign Kit – case studies
Narzędzia Campaign Kit zostały zaprojektowane tak, aby ich funkcjonalności wzajemnie się uzupełniały w celu optymalizacji efektów kampanii. Przedstawiamy kilka przykładów wykorzystania Campaign Kit i inne narzędzia Spotify for Artists do skutecznego zwiększenia liczby odbiorców.
Niezależna artystka R&B thuy i jej team zwiększyli miesięczną liczbę aktywnych słuchaczy o ponad 300%. Skorzystanie z Discovery Mode pozwoliło zwiększyć liczbę odbiorców w okresie poprzedzającym wydanie debiutanckiej EP-ki thuy. Po premierze wydawnictwa artystka utrzymała tę dynamikę za pomocą Marquee, kierując reklamy do słuchaczy o niskim i średnim stopniu zaangażowania. Kampanie pomogły thuy dotrzeć do fanów w 178 krajach; jej muzyka została zapisana przez 230 000 słuchaczy, a 210 000 użytkowników dodało ją do swoich list odtwarzania.
Zespół Magic City Hippies pozyskał nowych słuchaczy przed premierą swojego albumu “Water Your Garden” dzięki popularnej strategii Campaign Kit – promowaniu singli z zapowiadanego wydawnictwa za pomocą Marquee, a następnie uruchomieniu Discovery Mode dla tych samych utworów. Wyniki nie pozostawiają wątpliwości: słuchacze, którzy widzieli dedykowane Marquee, byli 4 razy bardziej skłonni do streamowania przedpremierowych singli.
Conner Youngblood zaprezentował swój utwór „Pizza Body” redaktorom playlist. Piosenka została dodana do playlisty Mellow Morning. Spowodowało to znaczny wzrost liczby słuchaczy utworu i obserwatorów artysty na Spotify, ale nie tylko – zauważalnie zwiększyła się także publiczność koncertów Youngblooda na całym świecie.
Goth Babe wykorzystał Campaign Kit do promowania wielu swoich albumów i utworów, w tym 4 nowych wydawnictw w 2022 roku, poprzez udane połączenie funkcjonalności Discovery Mode i Marquee. Discovery Mode dla utworów katalogowych pomogło poszerzyć grono odbiorców twórczości artysty, a Marquee – powiadomić słuchaczy o nowym wydawnictwie. Singiel Goth Babe „Weekend Friend” z 2019 roku był jednym z utworów dodanych do Discovery Mode w 2022 roku. Zaowocowało to większą liczbą streamów, niż podczas pierwszego szczytu popularności utworu w tygodniu premiery. „Weekend Friend” był następnie promowany za pomocą Showcase – rekomendacje dotarły do dawnych aktywnych słuchaczy Goth Babe’a w celu ich ponownego zaangażowania.
Jak rozpocząć korzystanie z narzędzi Campaign Kit?
Obecnie wszyscy artyści mają dostęp do pitchingu playlist. Spotify sukcesywnie rozszerzamy dostęp do Discovery Mode, Marquee i Showcase. Artyści kwalifikujący się do wymienionych funkcjonalności mogą zarządzać nimi w zakładce Kampanie w Spotify for Artists w desktopowej wersji aplikacji.
Niezależnie od tego, czy chcesz zwiększyć grono odbiorców nowego materiału, ponownie zaangażować dawnych aktywnych słuchaczy, uczcić rocznicę premiery albumu czy zdobyć nowych obserwatorów na całym świecie – zastosowanie Spotify Campaign Kit to pierwszy krok w stronę realizacji Twoich artystycznych planów.
Spotify uruchomiło specjalny serwis Campaign Kit, w którym znajdziesz więcej informacji na temat wykorzystania narzędzi marketingowych platformy w celu osiągnięcia swoich celów. Serwis planuje ponadto liczne działania edukacyjne w zakresie wykorzystania omawianych funkcjonalności, w tym webinary oraz kurs Masterclass, którego start zapowiedziany jest na 24 stycznia 2024.